Camera-auto’s speuren in Amsterdam naar foutparkeerders. Verdachte auto’s worden gefotografeerd en een medewerker beslist vanuit zijn bureaustoel of er een boete wordt uitgeschreven of niet.

De nieuwe methode van het Franse bedrijf Egis, dat sinds kort de controle op foutparkeerders voor de gemeente uitvoert, zou niet eerlijk zijn. De Volkskrant sprak met een anonieme medewerker van Egis die het experiment met de codenaam ‘Deskforce’ oneerlijk noemt.

Vóór 1 januari reden er ook scanauto’s rond. Die maakten een foto, waarna de klok ging lopen. De automobilist had dan vijf minuten de tijd om parkeergeld te betalen. Stond het betreffende kenteken na vijf minuten nog niet in de computer, dan was er kennelijk niet betaald. Het was het signaal voor de controleur op de scooter om erheen te rijden om te checken of de auto er nog stond. Was dat het geval, dan werd er een boete uitgeschreven.

Het systeem klinkt misschien wat omslachtig, maar zo werd wel voorkomen dat veel mensen onterecht beboet werden. Automobilisten hebben namelijk het recht om te stoppen op een parkeerplek om te laden of te lossen of om passagiers af te zetten.

De man achter het bureau beslist over boete

In het nieuwe systeem maakt de scanauto vier foto’s die meteen naar de controleur van Deskforce worden gestuurd. Die bepaalt op grond van de foto’s of er sprake is van fout parkeren, of dat er hier geladen of gelost wordt. Alleen bij twijfel gaat een medewerker ter plaatse poolshoogte nemen.

Het probleem is volgens de medewerker die met de krant sprak, dat de foto's een momentopname zijn. Als de medewerker de foto's niet goed beoordeeld, kun je al de pineut zijn, want er is standaard geen controle achteraf.

De gemeente en de Egis zien overigens geen probleem. Ze wijzen op het feit dat de foutparkeerder altijd nog bezwaar kan maken tegen een boete. Bovendien heeft Egis een extra target meegekregen: niet al te veel bezwaarprocedures alsjeblieft.

Lees ook

Lijnbus geflitst met 180 km/u? Nieuwe apparatuur politie is onbetrouwbaar

Rechter: verkeersboetes waren jarenlang te hoog in Nederland

Op deze nieuwe trajecten mag je nu ook 130 km/u rijden

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl